Zobacz ile pieniędzy dostanie szczecińska inwestycja

Zobacz ile pieniędzy dostanie szczecińska inwestycja

Zakład Wielkogabarytowych Konstrukcji Stalowych jest inwestycją realizowaną na wyspie Gryfia przez Bilfinger Mars Offshore. Na budowę tego zakładu Ministerstwo Gospodarki zdecydowało się dać o 30 000 000 zł więcej niż planowano. Aktualna wysokość całej dotacji to ponad 123 000 000 złotych.

Zakład Wielkogabarytowych Konstrukcji Stalowych będzie zajmował się produkowaniem fundamentów morskich elektrowni wiatrowych. Początkowo koszt realizacji tejże inwestycji szacowany był na 400 000 000 złotych. Pierwotne dofinansowanie do tego projektu wynosiło nieco ponad 90 milionów złotych, z czego niecałe 77 milionów złotych pochodziły z dotacji unijnych, z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Ile wynosi wartość zakładu?

Gdy spółka wysłała wniosek związany ze zwiększeniem dofinansowania zarzuciła na swoje barki odpowiedzialność za zapewnienie opłacalności projektu oraz całkowite jego sfinansowanie w kwestii wydatków, a również zobligowała się do zaprezentowania innowacyjności proponowanych rozwiązań oraz technologii, która jest stosowana w produkcji. Wiceprezes zarządu Bilfinger Mars Offshore – Volker Messerschmidt wypowiada się o dotacjach w ten sposób:

To dla nas bardzo dobra informacja. W uzasadnieniu wniosku musieliśmy wykazać, że produkcja opierać się będzie na elementach bardziej skomplikowanych, wytwarzanych za pomocą zaawansowanych technologii. Tym samym zwiększa się wartość produkowanych, a potem sprzedawanych przez nas produktów.

Według planów zakład będzie gotowy już w przyszłym roku, ale w tym momencie, gdy trwają jeszcze prace budowlane planowane są zakupy wyposażenia, organizacja linii produkcyjnych, załadunku oraz transportu produktów. W wyniku zmiany koncepcji procesu logistycznego oraz zaktualizowania reszty kosztów doprowadziło to do ostatecznego zwiększenia kosztów całkowitego projektu. Na dzień dzisiejszy wartość projektu przekracza już bowiem pół miliarda złotych. Ministerstwo Gospodarki zdecydowało się na wsparcie tej inwestycji kwotą ponad 123 milionów złotych, z tego ponad 105 milionów złotych to dotacja unijna, zaś reszta pieniędzy pochodzi z celowej inwestycji rządowej.

Jak wyglądają pracę budowlane?

Na terenie wyspy Ostrów Brdowski trwają aktualnie prace budowlane, które postępują zgodnie z wszelkimi planami. Z oddali już można zobaczyć, że konstrukcja stalowa głównej hali produkcyjnej fabryki jest w 90% gotowa. Widać też, że w głównej hali produkcyjnej zostały zakończone pracę żelbetowe, ponieważ zostały już wykonane wszelkiego rodzaju fundamenty oraz płyty. Również zakończono stawianie słupów stalowych, a już na ostatniej prostej jest montaż dźwigarów dachowych. W tym samym czasie montowane są elementy pokrycia dachu z blachy trapezowej oraz układana jest izolacja dachu w postaci wełny mineralnej oraz papy termozgrzewalnej. W najbliższym czasie zamontowane zostaną świetliki dachowe oraz panele na ścianach. Przewody wentylacyjne są aktualnie montowane wewnątrz hali. Łączna ich liczba to dwanaście, z czego sześć znajdzie się w dużej hali, pięć w małej hali oraz jedna w malarni. W głównej hali produkcyjnej suwnice będą montowane na dwóch poziomach, 31 metrów nad ziemią oraz na wysokości 21 metrów. W hali malarni również zostały wykonane wszystkie prace związane z wyłożeniem fundamentów oraz płyt żelbetowych. Aktualnie trwają pracę związane z montażem konstrukcji stalowej.

Jakie działania są jeszcze prowadzone?

Trwa budowa drogi na wschodniej strony wyspy, zaś na południowo zachodnim obszarze są instalowane dreny, dzięki którym będzie można skonsolidować grunt, na tym terenie będą umiejscowione place składowe. Ponadto prowadzone są jeszcze działania, które mają na celu zakup wyposażenia zakładu. Większość sprzętu używanego do pracy w hali jest zakontraktowana. Sprzęt dostarczany jest z takich krajów jak Niemcy, Austria, Włochy czy też Finlandia. Jeżeli zaś chodzi o polski wkład to suwnice są produkowane w Polsce. Ponadto część wyposażenia wewnętrznego, który znajdzie się w hali produkcyjnej jest już transportowana na budowę, chociażby elementy centrali wentylacyjnej. Za niedługi czas zostanie rozpoczęta budowa innych budynków, chociażby takich jak socjalny, przeznaczonego dla ponad 200 osób, z szatniami, prysznicami oraz kantyną i biurowy. Ponadto zostanie poddana modernizacja stara hala 305, która mieści się na wyspie. Już na początku przyszłego roku, a dokładniej w styczniu hala główna oraz malaria mają być wstępnie gotowe. Zaś w następnym miesiącu planowane jest rozpoczęcie montażu maszyn produkcyjnych.

Jakie rozwiązania zostaną użyte?

Przy liniach produkcyjnych w przyszłej fabryce zostaną wykorzystane najnowocześniejsze technologie produkcji seryjnej, które będą łączyć przy tym wysokie standardy wykonania oraz maksymalną efektywność. Zakład zostanie wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania. Jednym z tych rozwiązań jest bramownica, czyli specjalnie opracowany dźwig, który przyda się przy części procesów produkcyjnych i logistycznych. Kolejnym bardzo interesującym rozwiązaniem jest unikatowy dźwig, który będzie służył do podnoszenia oraz obracania elementów fundamentów. Będzie mierzył ponad 130 metrów, czyli więcej niż największy budynek w Szczecinie, a zostanie zainstalowany w połowie 2015 roku. Dźwig będzie służył do montażu oraz załadunku fundamentów kratownicowych, jednopalowych i również platform pośrednich.

Dźwig został skonstruowany według koncepcji inżynierów, którzy podlegają spółce. Taki dźwig ma możliwość podnoszenia ładunków o łącznej wadze do nawet 1400 ton oraz obracania ich w dwóch płaszczyznach. Najbardziej podobne, jednak zdecydowanie mniejsze, urządzenie można znaleźć w stoczni w Gdyni. Jest ono wysokie na 106 metrów oraz posiada udźwig do tysiąca ton.

Aktualnie na budowie można znaleźć około 30 pracowników z zespołu Zamawiającego i Inżyniera Kontraktu oraz mniej więcej 130 osób, które pracują u wykonawców robót budowlanych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.