Jak będzie zmieniał się Bike_S?

Jak będzie zmieniał się Bike_S?

Ambitne plany dotyczące wdrożenia 130 nowych stacji i 1431 rowerów. Niestety, ale żeby to weszło w życie mieszkańcy Szczecina będą musieli poczekać jeszcze cały rok. Plany zakładają również, że powstanie stacja na prawobrzeżu. Nieruchomości i Opłaty Lokalne, czyli operator odpowiedzialny za system, postanowił złożyć wniosek, który cechuje się wartością rzędu 12 milionów złotych, a pieniądze mają zostać uzyskane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Od sierpnia 2014 roku mieszkańcy Szczecina mogą cieszyć się z Roweru Miejskiego, pierwszy jego sezon zakończył się w listopadzie poprzedniego roku.

Andrzej Gajda, prezes spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, opowiada o tym jak prezentują się koszta:

Łącznie koszty eksploatacyjne wyniosły około 700 tysięcy złotych. Amortyzacja, do tego dochodzi utrzymanie call center, alokacja jednośladów.

Warto też zauważyć, że w poprzednim roku Szczecinianie wypożyczyli rower, aż 200 tysięcy razy, z czego 180 tysięcy było bezpłatne. Przejazdy trwały raptem do 20 minut, czyli według taryfikatora były to przejazdy darmowe.

NiOL postanowił złożyć wniosek, którego wartość wynosi 12 milionów złotych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, inaczej zwanych ZIT. Jest to nic innego jak unijny instrument finansowania, który został wprowadzony przez Komisję Europejską w latach 2014-2020.

Jeszcze nie wiadomo do końca ile miałby wynosić wkład własny, podobno ma się to wszystko wyjaśnić dokładnie w drugiej połowie roku. Istnieje możliwość, że wysokość dofinansowania będzie oscylowała na poziomie 67 procent, zaś reszta całej sumy będzie pochodziła z wkładu własnego, który przekaże spółka.

Jak zostaną zainwestowane pieniądze?

Andrzej Gajda opowiada o tym jakie są plany dotyczące wykorzystania środków finansowych tego:

Przymierzamy się do uruchomienia dodatkowo 130 stacji i 1431 rowerów na prawo- i lewobrzeżu Szczecina. W prawobrzeżnej części myślimy o uruchomieniu osobnej wypożyczalni. Sensowny termin rozbudowy to 2016 rok.

Poprawą funkcjonowania Bike_S są zainteresowani również użytkownicy.

Konrad Lisowski, osoba która w poprzednim roku wypożyczyła rower najwięcej razy twierdzi, iż są kilka kwestie, które można by było zmienić:

Można wydłużyć czas darmowego wynajęcia roweru z 20 na 30 minut. Kolejny pomysł to wprowadzenie możliwości wypożyczenia jednośladu bez rejestrowania się w systemie, co byłoby udogodnieniem dla turystów. Można byłoby wprowadzić poprzez wygenerowanie na stacji pobrań rowerów jednorazowego loginu i hasła potrzebnego do wypożyczenia roweru przy równoczesnym obciążeniu karty płatniczej kwotą z góry, np. 10 zł, a po zdaniu roweru system obliczyłby kwotę za przejazd a różnicę zwróciłby na konto użytkownika.

Jak wyglądają statystyki?

System rozpoczął swoje funkcjonowanie 21 sierpnia z hasłem „Bądź eco, przesiądź się na Bike_S!”/ Bardzo wielu mieszkańców czekało na rower miejski, więc nie musiało dużo minąć, aby móc z niego korzystać w sposób intensywny.

Już 25 sierpnia przekroczono 2 tysiące wypożyczenia dziennie, zaś po kolejnych trzech dniach ten poziom sięgnął 3638 razy. Ostatnie najwięcej wypożyczeń odbyło się 4 września, ponieważ było to 3706 wypożyczeń.

Najbardziej popularna stacja znajduje się na Placu Żołnierza Polskiego, z której wypożyczano rowery blisko 127 razy. Do bardzo obleganych stacji, z których korzystało ponad 100 mieszkańców dziennie należą jeszcze Jasne Błonia, Urząd Miasta Szczecin i Brama Portowa. Taryfikator opłat bardzo mocno propaguje wypożyczanie roweru miejskiego na krótkie kilkukilometrowe odcinki, ponieważ 20 pierwszych minut jest w pełni darmowych. 89 procent wszystkich wypożyczeń dotyczyło właśnie tego limitu. Podczas pierwszego sezonu rekordziście, od 21 sierpnia, udało się wypożyczyć rower 535 razy.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.