Koniec pierwszego etapu budowy Szybkiego Tramwaju

Koniec pierwszego etapu budowy Szybkiego Tramwaju

Praca trwająca dwa lata, zbudowanych osiem kilometrów torowiska i wydanych 165 milionów złotych brutto. Takie właśnie informacje doszły do mediów po tym jak firma STRABAG ukończyła budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

Ze względu na kontrakt, Generalny Wykonawca STRABAG wykonał pierwszy odcinek linii Szybkiego Tramwaju Szczecińskiego, który połączył pętlę pośrednią Turkusowa wraz z Basenem Górniczym.

Co zostało wykonane?

Spółka zbudowała łącznie 4 kilometry torowiska podwójnego wraz z techniczną infrastrukturą, dzięki której można w sposób zdalny zarządzać urządzeniami torowymi. Dodatkowo została wykonana sieć trakcyjna mająca przeszło 8,2 kilometra długości, obudowana wykup na 789 metrów, wykonano estakady nad ulicą Hangarową, mające 66 metry, powstał też wiadukt i kładka technologiczna w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich, mająca 17 metrów oraz kładka – przystanek Lotnisko posiadająca 75 metrów. Wykonawca również był zobowiązany wybudować tunel dla pieszych, który został umiejscowiony pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla niepełnosprawnych osób i dodatkowo wykonawca musiał stworzyć tunel dla pieszych pod już istniejącą linią tramwajową, która znajduje się pomiędzy Szczecin Zdroje Oleszna, a Szczecinem Dąbie.

Firma przebudowała również sieć kanalizacji deszczowej, na całkowitą długość 2,5 kilometra, a dodatkowo przebudowie uległa kanalizacja sanitarna w ciągu ulicy Bagiennej, Hangarowej i Batalionów Chłopskich, urządzenia wodno-melioracyjne, sieć elektroenergetyczna służąca do oświetlenia na ulicy Ulicy Batalionów Chłopskich i Hangarowej, sieć gazowa średniego oraz niskiego ciśnienia wraz z siecią cieplną, która została wytworzona przy zastosowaniu rur preizolowanych przy użyciu technologii bezkanałowej, a ponadto powstała sieć teletechniczna i teleinformatyczna.

Najbardziej problematyczna kwestie

Jak się okazało jednym z większych problemów, z którymi borykały się osoby odpowiedzialne z przeprowadzenie tejże inwestycji było przesunięcie wilii Grunebarga, która jest umiejscowiona przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Budynek, który znajduje się w rejestrze zabytków został przesunięty o 45 metrów.

Sam proces przesuwania wilii trwał blisko 15 godzin, z prędkością około 3 metrów na godzinę. Po przetransportowaniu budynku ustawiono go i wykonana została podlewka betonowe, która była w stanie połączyć strop nad piwnicą wraz z fundamentowymi ścianami.

Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o. o. opowiada o inwestycji:

Jak zawsze oddajemy do dyspozycji całego społeczeństwa nasze kompetencje, siłę, wiedzę oraz doświadczenie koncernu. Realizacja inwestycji Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, w tym operacja przemieszczenia Willi Gruneberga, wymagała od nas zastosowania wielu niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych. Dlatego z wielką satysfakcją zakończyliśmy zrealizowane przez STRABAG przedsięwzięcie, które na pewno przyczyni się do zmniejszenia czasu dojazdu mieszkańców zarówno do centrum miasta, jak i nieopodal położonych dzielnic.

Co teraz?

Trzeba mieć świadomość, że ukończone prace nie są jednoznaczne z tym, iż ekipy budowlane przestaną pracować. Aktualnie wykonawca generalny zajmie się przeprowadzaniem pierwszych testów oraz będzie usuwał usterki, jeżeli takie wystąpią. Kolejną kwestią będą oficjalne odbiory, które zapewne będą trwały blisko kilka tygodni. Zapewne przywracanie stałej organizacji ruchu zostanie podzielone na kilka różnorakich etapów i będzie ciało się to w sposób stopniowy. Całkowita inwestycja kosztowała niemalże 189 milionów złotych, z czego 86 milionów pochodziło z unijnych środków.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany.